34. Jak můžeme poznat Boha, když není předmětem poznání?

Bůh není předmět jako ostatní věci. 
Je srovnatelný s naším JÁ,
které nás trvale provází
a zůstává neviditelné.3

Jenom někdy
když o něčem rozhodneme,
cítíme:
JÁ - a nikdo jiný - 
ručí za toto rozhodnutí.

Jenom někdy,
když jsme milováni,
zakusíme:
JÁ - ne nikdo jiný - 
jsem milován.

Jenom někdy, 
když nám smrt řekne:
TY - a nikdo jiný - musíš zemřít,
víme jistě:
Toto JÁ existuje, 
i když není předmětem
mezi ostatními předměty.

Stejně tak náleží všem věcem,
že existují.
Co jsou, rozeznáváme jen
podle velikosti, podoby a barvy.
Že jsou, si uvědomuje,
až když nám svitne, 
že by mohly i nebýt.

JÁ a existence věcí
nejsou předměty
jako jiné předměty.
Jsou předpokladem
každé zkušenosti s předměty.

Tak i Bůh je
ve všem předpokladem
jako základ všech věcí,
jako prapůvod JÁ
jako příčina toho,
že všechno,
JÁ a věci,
patříme k sobě. 

Gerd Theissen: Poeticko-kritický katechismus, meditace o víře a rozumu