Vysvětlivky téma 22-31: I. Meditace o Bohu - Kdo je Bůh

1 V následujících úvahách vycházím z definic Božích vlastností, jak je ve své knize, napsané v rozhodném duchu kritiky náboženství , vymezil filosof Norbert Hoerster (Die Frage nach Gott, München, 2005).

2 Sr. Ž 31,16

3 BUBER, Martin. Die Erzählungen der Chassidim. In Werke. Dritter Band. Schriften zum Chassidismus. München/Heidelberg, 1963, s. 695. Citováno dle BUBER, Martin. Chasidská vyprávění. Přeložila Anna Bláhová. Praha, 2002, s. 566.

4 Sr. knihu německého filosofa a muzikologa Gunnara Hindrichse Das Absolute und das Subjekt. Untersuchungen zum Verhältnis von Metaphysik und Nachmetaphysik. Frankfurt am Main, 2011

5 Eberhard Jüngel (1934).

6 Rudolf Bultmann (1884-1976); Wolfhart Pannenberg (1928-2014).

7 Anselm z Canterbury (1033-1109)

8 Johann Wolfgang Goethe (1749-1832)

9 Paul Tillich (1886-1965)

10 Paul Tillich.

11 John Hick (1922-2012).

12 Baruch Spinoza (1632-1677): Deus sive natura = Bůh neboli příroda. Podle Spinozy má veškeré bytí dva atributy: rozprostraněnost a myšlení, hmotu a rozum. Bůh je jejich jednotou, není však s žádným z obou atributů jednoduše identický. Potud je i u Spinozy Bůh transcendentní.

13 Giordano Bruno (1528-1600)

14 Karl Jaspers (1883-1969)

15 Friedrich Schleiermacher.

16 Immanuel Kannt (1724-1804)

17 Johann Gottlieb Fichte (1762-1814) však považoval toto své učení za nedostatečné.

18 Martin Luther.

19 Paul Tillich.

20 Albert Schweitzer. Tato formulace shrnuje Schweitzerovo myšlení, nikdy ji však takto neužil.

21 Herbert Braun (1903-1991)

22 Martin Buber (1878-1965). Tato formulace shrnuje Buberovo myšlení.

23 Herbert Braun.

24 Ingolf Ulrich Dalferth (1948)

25 Mikuláš Kusánský (1401-1464).

26 KÜNG, Hans. Existiert Gott?: Antwort auf die Gottesfrage der Neuzeit. München, 2001, s. 216

27 Ex 3,14.