Vysvětlivky téma 22-31: I. Meditace o Bohu - Kdo je Bůh
1 V následujících úvahách vycházím z definic Božích vlastností, jak je ve své knize, napsané v rozhodném duchu kritiky náboženství , vymezil filosof Norbert Hoerster (Die Frage nach Gott, München, 2005).
2 Sr. Ž 31,16
3 BUBER, Martin. Die Erzählungen der Chassidim. In Werke. Dritter Band. Schriften zum Chassidismus. München/Heidelberg, 1963, s. 695. Citováno dle BUBER, Martin. Chasidská vyprávění. Přeložila Anna Bláhová. Praha, 2002, s. 566.
4 Sr. knihu německého filosofa a muzikologa Gunnara Hindrichse Das Absolute und das Subjekt. Untersuchungen zum Verhältnis von Metaphysik und Nachmetaphysik. Frankfurt am Main, 2011
5 Eberhard Jüngel (1934).
6 Rudolf Bultmann (1884-1976); Wolfhart Pannenberg (1928-2014).
7 Anselm z Canterbury (1033-1109)
8 Johann Wolfgang Goethe (1749-1832)
9 Paul Tillich (1886-1965)
10 Paul Tillich.
11 John Hick (1922-2012).
12 Baruch Spinoza (1632-1677): Deus sive natura = Bůh neboli příroda. Podle Spinozy má veškeré bytí dva atributy: rozprostraněnost a myšlení, hmotu a rozum. Bůh je jejich jednotou, není však s žádným z obou atributů jednoduše identický. Potud je i u Spinozy Bůh transcendentní.
13 Giordano Bruno (1528-1600)
14 Karl Jaspers (1883-1969)
15 Friedrich Schleiermacher.
16 Immanuel Kannt (1724-1804)
17 Johann Gottlieb Fichte (1762-1814) však považoval toto své učení za nedostatečné.
18 Martin Luther.
19 Paul Tillich.
20 Albert Schweitzer. Tato formulace shrnuje Schweitzerovo myšlení, nikdy ji však takto neužil.
21 Herbert Braun (1903-1991)
22 Martin Buber (1878-1965). Tato formulace shrnuje Buberovo myšlení.
23 Herbert Braun.
24 Ingolf Ulrich Dalferth (1948)
25 Mikuláš Kusánský (1401-1464).
26 KÜNG, Hans. Existiert Gott?: Antwort auf die Gottesfrage der Neuzeit. München, 2001, s. 216
27 Ex 3,14.