Velikonoční sborový dopis

Sborový dopis 2011

 Nyní tedy, je výrok Hospodinův, navraťte se ke mně celým srdcem, v postu, pláči a nářku. Roztrhněte svá srdce, ne oděv, navraťte se k Hospodinu, svému Bohu, neboť je milostivý a plný slitování, shovívavý a nejvýš milosrdný. Jímá ho lítost nad každým zlem. Jóel 2,12-13

 Člověk nesmí zahálet - nepochybně musí dbáti aby tělo bylo cvičeno posty, bděním, pracemi a jinými prostředky kázně. Kdo mohl napsat tuto větu? Nejspíš nějaký mnich, asketa. No mnich to původně byl - jmenoval se Martin Luther. Reformátor, který tolik, snad nejvíc ze všech, vyzdvihoval spasení pouhou vírou, ke které už nemusíme přidávat žádné skutky.

Půst provází mnohá náboženství. Postí se nejen křesťané, ale i muslimové (kdo by neznal ramadán), postí se hinduisté i budhisté, postí se zkrátka kde kdo. Ani to však není důvod ke zrušení. Muslimové se přece také modlí - máme proto snad zrušit modlitbu? To těžko.

Když nahlédneme do Bible, zvláště do Starého zákona, tak zjistíme, že půst patří ke  zbožnosti Izraele. Například Mojžíš na Sinaji čtyřicet dní a čtyřicet nocí, chleba nejedl a vody nepil. A podobně víme, že se postil i Ježíš, který setrval na poušti také čtyřicet dní. Půst je dobou přípravy na nějaký úkol, výrazem pokání i očistou.

K půstu jsou navíc otevření i mnozí naši současníci - jako k metodě, která má očistit mysl i tělo. Jak to tedy je? Má půst pro nás nějaký význam? Myslím si, že ano, ale...

Právě z Bible slyšíme i druhý hlas - totiž hlas kritický, který ukazuje na různé skryté háčky.

 Tím prvním je motiv. Dnešní lidé začali na půst znovu slyšet. Je možné vybrat si z celé palety různých technik jak očistit své tělo a tím i mysl. Jak se detoxikovat, najít ztracenou rovnováhu, zbavit se únavy a zlepšit kvalitu života. K tomu říká apoštol Pavel: Cvičení těla je užitečné pro málo věcí.

Leccos si odepřít, být nezávislejší na tom co mám - to nám jistě v naší přesycené společnosti neuškodí. Ale naše problémy se tím nevyřeší. Tělo není závaží, které je potřeba odlehčit či potlačit, abychom mohli být svobodní. Je to naopak - právě v deficity v duševní a duchovní oblasti přináší zátěž i pro naše tělo. Příčina je komplexní - Bible jí nazývá hřích - tedy porušenost, která zasahuje celou naši bytost. Koneckonců z vlastní zkušenosti víme, že hříchy můžeme páchat jak tělem, tak duší, a ty druhé jsou snad ještě horší. Jenže nejsou tak vidět. Co však zmrzačí člověka hůř - mučení, nebo když zlomíme jeho vůli? Který člověk je nebezpečnější - mlátička, která si na nás počíhá někde za rohem, nebo schopný demagog a manipulátor, který za sebou strhne celé davy fanatických stoupenců?

Často se hříchy duše i těla prostupují, prolínají se - začíná to pouhou myšlenkou, pocitem křivdy, který si v sobě hýčkáme, frustrací, a pak to sílí až k nenávisti, odcizení. Nebo když pocit méněcennosti či nesmyslnosti v životě, který člověk podepře berličkou různých závislostí.

 Z toho pak vychází druhý kritický hlas - totiž střízlivé odhadnutí našich možností. Biblický pohled je mimo jiné cenný právě tím, že není povrchní. A tím pádem je skeptický k lidským možnostem. I kdybychom trénovali tělo, i kdybychom vynalezli dokonalou duchovní  nauku, záchranu ani spásu nám to nepřinese. Skutečný půst spočívá v pokání. Záchrana přichází ve chvíli, kdy ji přestaneme konečně hledat u sebe a místo toho se otevřeme Božím možnostem. Proto si dovolí Ježíš hlásat radostný půst: když se postíte, netvařte se utrápeně ... Když se postíš, potři svou hlavu olejem a tvář svou umyj, abys neukazoval lidem, že se postíš, ale svému Otci, který zůstává skryt. Půst není to, že si se skřípajícími zuby něco zakážu. Je to ve své podstatě radostná možnost složit všechnu svou špatnost, chyby, neumětelství, viny a křivdy k Božím nohám. Je to osvobodivá možnost, kdy člověk znovu nachází domov u svého nebeského Otce.

 Poslední kritický hlas hovoří o zaměření - to všechno, co dosud zaznělo, zaznělo pro nás. Jak to mám sám se sebou, jak to mám já před Bohem. K tomu ale prorok Izaiáš říká: Právě v den, kdy se postíváte, hovíte svým zálibám a honíte všechny své dělníky. Postíte se jenom pro spory a hádky, abyste mohli svévolně udeřit pěstí. Zdalipak půst, který já si přeji, není toto: Rozevřít okovy svévole, rozvázat jha, dát ujařmeným volnost, každé jho rozbít? Cožpak nemáš lámat svůj chléb hladovému, přijímat do domu utištěné, ty, kdo jsou bez přístřeší? Vidíš-li nahého, obléknout ho, nebýt netečný k vlastní krvi?

Izaiáš věděl, že půst v sobě skrývá nebezpečí pýchy. Že člověk, který pojme půst jako náboženskou povinnost, kterou splnil a dokázal, snadno propadne pocitu sebeuspokojení. A v něm bude moralizováním a poukazováním na svou vlastní skromnost prohánět a terorizovat druhé. Sám svou zbožnost ustanoví jako vzor, na jehož základě tak krásně vyniknou chyby těch ostatních, ne tak zbožných.

Proto Izaiáš ukazuje, že půst znamená: Rozevřít okovy svévole, rozvázat jha, dát ujařmeným volnost, lámat svůj chléb hladovému, přijímat do domu utištěné bez přístřeší, obléknout nahého. Tedy: smíření, odpuštění, pomoc, řešení sociální nerovnosti, zamezení nespravedlnosti, náprava křivdy, charita, vysvobození. Zkrátka - půst znamená nápravu vztahů s bližními.

Ať se nám tedy ten zbývající čas do Velikonoc stane časem zvláštním. Časem, kdy najdeme novou cestu ke svému životu, ke svým bližním a skrze ně i k Bohu.               amen

 

Milé sestry, milí bratři,

posíláme Velikonoční dopis našeho sboru o něco dříve. Jedním z důvodů je upozornění na sčítání lidu, které probíhá právě v těchto dnech a druhým důvodem je informace o různých akcích, které se budou konat v našem sboru a na které Vás srdečně zveme.

Za staršovstvo David Nečil, farář a Jan Matějka, kurátor

 

Kalendář akcí

9. března

Návštěva znovuotevřeného technického muzea v Praze - celodenní výlet pro rodiny s dětmi. Info na tel. 739244605.

17. března - 18 h

Kaplický čtvrtek. Přednáška P. Douchy: Fotovoltaické elektrárny

20. března - 17 h

Vítání jara - loučení se zimou na Černé věži od 17 hodin

26. března - 15 h

Presbyterní konference v Č. Budějovicích. Přednáška RNDr. Tomáše Růžičky: Přemysl Pitter - milujte své nepřátele

27. března - 9 h

Sborové shromáždění

1. - 3. dubna

Seniorátní dny mládeže v Písku na téma Risk je zisk

3. dubna - 10.30

Tehdy odpoledne pršelo - biblická pantomima

9. dubna

Setkání s partnerskými sbory (Pa-Bu-Li) v Linci

21. - 22. dubna

Sederový večer v Kaplici - odpoledne vlakem do Kaplice-nádraží, odtud výlet pěšky na Pořešín a do sborového domu Archa v Kaplici, kde bude připomínka židovské velikonoční večeře, přespání v Kaplici a návrat v pátek dopoledne autobusem.

13. května

Přežití 2011

15. května - 9 h

Evangelická neděle v Soběslavi na ekologické téma: Ať se ze mě raduje země

30. července - 6. srpna

Táborový pobyt pro děti

 

Shromáždění o Velikonocích

22. dubna - Velký pátek                    Bohoslužby s vysluhováním Večeře Páně

České Budějovice a Kaplice - od 18 hodin

24. dubna - Velikonoční neděle      Bohoslužby s vysluhováním Večeře Páně

České Budějovice a Kaplice od 9 hodin,

Český Krumlov (Urbinská 187) od 13:30

 

Farní sbor Českobratrské církve evangelické

v Českých Budějovicích

tř. 28. října 28, 370 01 České Budějovice

Telefon:  +420 383 839 935, 739 244 605                  

E-mail:    ceske-budejovice@evangnet.cz

Web:        ceske-budejovice.evangnet.cz

Kazatelská stanice FS ČCE v Kaplici

Pohorská 865, 382 41 Kaplice

 

Telefon: +420 383 835 922, 604 738 567

E-mail:   freitinger@centrum.cz

Web:      kaplice.evangnet.cz

 

Bankovní spojení: Raiffeisenbank a.s. č.ú. 1000059656/5500

Pro účely odečtu daru z daní obdržíte na vyžádání potvrzení.