12. Jaký pozitivní význam pro víru má tradice?

Moudrost tradice je větší
než moudrost jednotlivce
Kdo se jí svěří,
nedívá se jen zpět.
Nachází motivy k obnově,
i když jsou smíšeny s omylem a vinou.

Víra objevila v antice
Boha filosofů.
AUGUSTIN14 odkryl v hlubinách JÁ vůli
jako centrum člověka: 

Víru působí jedině Bůh, 
nikoliv lidský nátlak.
Přesto Augustin odsouhlasil 
násilí proti donatistům.
Zanechal nám závazek
bez donucování myslet Boha
a dále prohlubovat
sebezkoumání člověka.

TOMÁŠ AKVINSKÝ15 postavil
z filosofického poznání světa 
ve scholastice velkou budovu:
víra se zakládá na přirozeném rozumu
a překračuje jej,
aniž by ho popírala.
Souhlas s vírou je dobrovolný.
Přesto souhlasil s popravami kacířů.
Zanechal nám povinnost
rozumět víře skrze pochopení.

Víra se ve středověku obnovila
v hnutích chudoby
a v pokusech o nový život mezi mnichy.
FRANTIŠEK Z ASSISI navrhoval  život pro mír.
Ostatní řády se věnovaly inkvizici.
Křesťané stále ještě hledají 
podoby života,
které smíří člověka s bližním.

V době reformace protestovala víra
proti autoritě církve:
Bůh nechce panovat tím, že by vyvolával strach.
Naopak, chce lidi od strachu osvobodit.
MARTIN LUTHER16 založil svobodu křesťana.
Ale jeho snaha získat židy
se obrátil v nenávist vůči nim.
Křesťané dodnes hledají náboženství beze strachu.
Ale žít beze strachu
musí především 
jiné víry a nevěry.

V novověku se víra v pietismu stala
osobní zbožností.
Obrácení dalo prostým lidem nekonečnou hodnotu.
GERHARD TERSTEEGEN17 objevil
v tichých v zemi malé krále.
MIKULÁŠ LUDVÍK ZINZENDORF18 sdílel
s Jednotou bratrskou svůj aristokratický životní pocit,
ale švábské pietisty iritoval
svým horováním pro zbožnost.
Křesťané stále ještě hledají 
přesvědčivou "praxis pietatis".
Víra byl v moderní době nově zdůvodňována - 
nezávisle na měnícím se a rostoucím vědění:
FRIEDRICH SCHLEIERMACHER19
objevil autonomii náboženské zkušenosti,
KARL BARTH20 
autonomii Boha v jeho Slovu,
RUDOLF BULTMAN21 
nezávislost křesťanské zvěsti
na představách mýtů.
Křesťané stále ještě hledají
archimedovský bod
pro život a myšlení.

Tradice zahrnuje nové začátky a reformy.
Kdo se chce dívat dopředu,
smí jí důvěřovat.

Gerd Theissen: Poeticko-kritický katechismus, meditace o víře a rozumu