61. Co mluví proti náboženskému zdůvodňování morálky?
Dnes říkají mnozí:
Aby byla morální,
musí být morálka zdůvodněna autonomně.
Závazek zvnějšku by ji otrávil.
Ale existuje vůbec
poslední zdůvodnění
morálky?
Zakládáme-li morálku
na rozhodnutí,
pak lidé svá rozhodnutí
mohou revidovat.
Zakládáme-li ji
na pocitu,
pak můžeme jen apelovat:
Cítíte to stejně?
Zdůvodňujeme-li ji
všeobecným prospěchem,
může se s ní rozloučit každý,
kdo ve svém kalkulu žádný prospěch nenajde.
Zdůvodníme-li ji
konsensem,
je možno ho kdydoliv
odvolat.
To, co o světě víme, vypovídá jen
o tom, co se fakticky děje,
nikoliv však o tom, co se dít má.
Naše vědomosti o normách říkají jen,
že některé platí,
nikoliv však to, proč by platit měly.
Nemáme poslední zdůvodnění etiky.
Nemá je ani náboženství,
ale máme zkušenost:
Bůh je hodnota sám v sobě.
Tak i člověk, jeho věrný obraz.
Proto je jisté:
Život má být!
Lidé mají žít!
V této jistotě
musí svědomí
objevit samo,
co dobrého se má dít.
Gerd Theissen: Poeticko-kritický katechismus, meditace o víře a rozumu