15. Jak můžeme zakusit Boha
Zkušenost je kontakt se skutečností.
Cítíme ji jako odpor.
Zatímco ve všech zkušenostech
je jejich původ rozpoznatelný,
původ náboženství se nám vymyká.
Proto říká Pavel o Bohu:
"Jeho věčnou moc a božství, které jsou neviditelné,
lze totiž vidět v jeho díle."24
Viditelné je jenom to,
že je neviditelný.
Když je dvourozměrná bytost,
která může sledovat všechny směry plochy,
zasažena kolmým světlem,
světlo cítí,
ale jeho zdroj nevidí.
Taková je i náboženská zkušenost:
Bůh je přítomen, a přece nepřítomen.
Je nepřítomná přítomnost.25
Kdo rozpoznává jen přítomné světlo,
činí Boha konečnou bytostí.
Kdo zpochybňuje nepřítomný zdroj,
Boha popírá.
Kdo se obojímu otevře,
s Bohem se setkává
Gerd Theissen: Poeticko-kritický katechismus, meditace o víře a rozumu